Vleermuis

Eind mei, koud en nat. Toch was ik deze avond getuige van een prachtig schouwspel. Ik schreef hier voordien al dat het wemelt van de meikevers in de bomen in mijn tuin. Deze diertjes hebben de vleermuizen gelokt en ondanks het koude, natte weer vliegen er op dit moment minstens 5 grote vleermuizen rond de kruinen van mijn bomen. Ze moeten soms halsbrekende toeren uithalen om niet op elkaar te botsen. Regelmatig hoor je hoe hun tanden de dekschilden van een meikever doorboren. Mooi is ook te zien hoe ze zelfs de kevers van de topjes van de bladeren plukken.  Ze moeten daartoe bijna zelf als een vogel in de boom gaan zitten. Die aanstalten maken ze precies toch, maar al snel fladderen ze dan verder, op zoek naar het volgende slachtoffer. Toch wel spijtig dat dit in het bijna-duister gebeurt en dus niet op foto is vast te leggen. Het is naar mijn herinnering ook voor het eerst dat ik zoveel van die grote vleermuizen tegelijk over mijn tuin zie scheren.  Jaarlijks zijn ze er wel, maar 5 tegelijk ... da's toch weer nieuw voor mij.

Reactie schrijven

Commentaren: 0

De meest recente fotoreeksen vind je onder de tab 'recent', met als nieuwste  een reeks over de Lofoten in de winter ; een fotoreis met Anne van Passel. Iets ouder een reeks over Schotland, de Noordwestelijke Highlands. Een reis die ik maakte met About Argyll.  Verder ook een fotoverslag van  Bulgarije.  Daar beleefde ik een week natuurfotografie met reisleider Frank Terstappen (www.frankterstappen.com) bij Ludo Goossens, een Vlaamse natuurfotograaf die daar een vakantiehuis bezit in Kostandenets, op 40 km van de Roemeense grens. (www.ludogoossens.be)